سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این چه جور اختیاریه؟

این چه جور اختیاریه؟

 

عزیزی پرسیده بود:

یه سوال دارم: تو کتابای بینش و معارف نوشته شده که انسان اختیار داره راه حق رو انتخاب کنه و یا راه باطل رو.اگه راه حق رو انتخاب کنه می ره به بهشت و اگه راه باطل رو میره به جهنم. سوال من اینه که این چه جور اختیاریه؟ مثل اینه که پدری به بچه ی خودش بگه اگه درس بخونی و قبول شی واست یه هدیه می خرم و اگه قبول نشی می زنمت!خب بچه هم از ترس کتک و تنبیه درس می خونه نه از سر اشتیاق! آیا می شه گفت بچه از روی اختیار درس خونده و قبول شده؟؟؟

 

   جواب:  انتخاب راه «حق» یا «باطل» عیناً و به خودی خود موجب سعادت یا خسران می شود. بعنوان مثال به انسانی که در معرض خطرات مختلف در کوه هست توصیه می شود که اگر احتیاط کنی و موارد ایمنی را رعایت نمائی، اتفاقی برایت نخواهد افتاد ولی اگر بی احتیاط باشی، هر لحظه ممکن است برایت اتفاق ناگواری بیفتد.

    در این مثال اگر شخص به مسائل آگاه باشد و احتیاط نماید مسلماً اتفاقی برایش نخواهد افتاد ولی اگر تذکر را جدی نگیرد بر اثر هر اشتباهی که انجام می دهد متناسب با آن ضررش را خواهد دید.

    خداوند انسان را آزاد و دارای اختیار خلق کرده و اگر انسان بر مسائل آگاهی و علم کافی داشته باشد مسلماً به سمت گناه نخواهد رفت و حتی فکرش را هم نخواهد کرد. ولی اگر نا آگاه باشد و در این نا آگاهی مقصر باشد از همان عمل خود ضرر می بیند.

 مسئله هم دقیقاً همین جاست که اگر انسانی علم کامل داشته باشد معصوم می شود و سمت هیچ اشتباهی نمی رود چون همه چیز برایش کاملاً روشن است. ما انسانهای معمولی نیز نسبت به برخی چیزها معصوم هستیم: به هیچ وجه آگاهانه پوست خود را در معرض آتش قرار نمی دهیم. چون بطور واضح مضر بودنش را برای پوستمان می دانیم.

    گناه همانند آتش است که به محض ارتکاب صدمه می زند.