سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا امامان دوازده نفر هستند؟

پرسش:
 چرا امامان دوازده نفر هستند؟
 
پاسخ:
 مهم در مسئله امامت، شایستگی فرد برای امامت و رهبری است. انتخاب 12 تن به عنوان امام معصوم و 14 تن به عنوان ( چهارده معصوم) هم ممکن است به این دلیل باشد که خداوند با علم نامحدودی که دارد می‏دانسته که تنها این افراد هستند که از هر لحاظ شایسته این مقام رفیع هستند؛ از این رو آنان را برای این مقام بزرگ برگزیده است.
از نظر حکمای الاهی هر موجودی در عالم هستی از نظر رتبه وجودی به یک اندازه نیستند ، مثلا یک موجود زنده مانند حیوانات از لحاظ رتبه وجودی بالاتر از موجودات دیگر مانند سنگ و ... هستند و انسان نیز بالاتر از حیوانات است ، و در میان خود انسان ها بعضی بر بعض دیگر برتری دارند ( از لحاظ رتبه وجودی) در میان انسان ها امام معصوم از دیگر موجودات خواه انسان باشد یا چیز دیگر برتری رتبی دارد .
و این برتریت به ذات موجودات برمی گردد ، یعنی هر موجودی ذاتا ظرفیت وجودی مخصوص به  خود را دارد ، ائمه معصومین و همچنین 14 معصوم ( سلام الله علیهم اجمعین ) در بین تمامی مخلوقات بالاترین مقام و درجه را دارند و حتی در بین خود ائمه نیز بعضی از بعض دیگر بالاتر هستند .
حال اینکه چرا 14 معصوم بیشتر یا کمتر نیستند !
ممکن است یکی از دلایش این باشد که در میان موجودات عالم تنها این 14 بزرگوار بودند که شایستگی این چنین مقامی را داشته اند که اصحاب کساء و خامس آل عبا‌( وجود مبارک پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) حضرت علی (علیه السلام) ، حضرت فاطمه ( سلام الله علیها) و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) جزو 14 معصوم می باشند . ( عظمت وجودی ایشان در حدیٍ کساء قابل ملاحظه است )
البته مباحث فلسفی و عرفانی فراوانی در این رابطه وجود دارد که ذکر آنها در این مجال نیاز به مقدمات دارد ، لذا احتمال می دهیم عدم ذکر آنها به صواب بیشتر باشد .