سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیات حجاب

   آیات حجاب

                   


                         


                                 hijab.jpg


آیات مربوط به حجاب و پوشش بانوان در دو سوره آمده است، یکی سوره نور و دیگری سوره احزاب.


در سوره نور آیه مربوط به حجاب، آیه 31 می باشد. چند آیه قبل از آن وظیفه اجازه خواستن برای ورود در خانه‏ها بیان شده است که ترجمه آیه:


 


 به زنان با ایمان بگو: چشم‏های خود را فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است، آشکار ننمایند و اطراف روسری‏های خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدر شوهرانشان


 


قرآن در این آیه به حجاب که از ویژگی زنان است، ضمن سه جمله اشاره فرموده:


1- آن‏ها نباید زینت خود را آشکار سازند، جز آن مقدار که طبیعتاً ظاهر است:


 ولا یبدین زینتهن الاّ ما ظهر منها  بنابراین زنان حق ندارند زینت‏هایی را که معمولاً پنهانی است، آشکار سازند، هر چند اندامشان نمایان نشود. به این ترتیب آشکار کردن لباس‏های زینتی مخصوصی که زیر لباس عادی یا چادری پوشند، مجاز نیست، چرا که قرآن از ظاهر ساختن چنین زینت هایی نهی کرده است


 


2- دومین حکمی که در آیه بیان شده، این است که  آن‏ها باید خمارهای خود را بر سینه‏های خود بیفکنید:  ولیضربن مخمرهن علی جیوبهن  خمر جمع خمار (بر وزن حجاب) در اصل به معنای پوشش است، ولی معمولاً به چیزی گفته می شود که زنان با آن سر خود را می پوشانند (روسری) و جیوب جمع جیب (بر وزن غیب) به معنای یقه پیراهن است که از آن تعبیر به گریبان می شود. گاه به قسمت بالای سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق می گردد.


از این جمله استفاده می شود که زنان قبل از نزول آیه، دامنه روسری خود را به شانه‏ها یا پشت سر می افکندند، به طوری که گردن و کمی از سینه آن‏ها نمایان می شد. قرآن دستور می‏دهد روسری خود را بر گریبان خود بیفکنند، تا هم گردن و هم آن قسمت از سینه که بیرون است، مستعد و پنهان گردد


 


3- در سومین حکم، مواردی را بیان می کند که زنان می توانند در آن جا حجاب خود را برگیرند و زینت پنهان خود را آشکار سازند که دوازده مورد است.(1)


 


 


آیه دیگر آیه 59 و 60 سوره احزاب است :


 ترجمه:  


 ای پیغمبر! به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو که جلباب‏ها (روسری یا چادرهای) خویش را به خود نزدیک‏تر سازند. این کار برای این که شناخته شوندو مورد اذیّت قرار نگیرند، نزدیکتر است و خدا آمرزنده و مهربان است


 


بحثی که در این آیه مطرح است، راجع به مفهوم جلبابی است که به چه نوع لباس می گویند


کلمات مفسران و لغویین مختلف است و به دست آموردن معنای صحیح کلمه دشوار است


 


در المنجد می نویسد: جلباب پیراهن یا لباس گشاد است. در مفردات راغب می نویسد:  الحلابیب: القُمُص و الخُمُر؛ یعنی پیراهن و روسری .(2)


قاموس می نویسد: جلباب عبارت است از پیراهن و یک جامه گشاد و بزرگ، کوچک‏تر از ملحفه و یا خود ملحفه (چار مانند) که زن به وسیله آن تمام جامه‏های خویش را می پوشد یا روسری.(3)


تفسیر مجمع الیان می گوید:  جلباب عبارت است از روسری که در موقع خروج از منزل به کار برده می شود و سر و صورت را با آن می پوشانند .(4)


بنابراین معنای جلباب از نظر مفسّران روشن نیست. آن چه صحیح‏تر به نظر می رسد، این است که در اصل لغت، کلمه جلباب شامل هر جامه وسیع می شد، ولی غالباً در مورد روسری هایی که از رو سری بزرگ‏تر و از ردا کوچک‏تر بوده، به کار رفته است.


برخی آن را مانند چادر امروزی معنا کرده‏اند.


ظاهراً دو نوع روسری برای زنان بوده است: یک نوع روسری‏های کوچک که آن‏ها را "خمار" یا مقنعه می‏نامیده و معمولاً در داخل خانه از آن‏ها استفاده می کرده‏اند.


نوع دیگر روسری‏های بزرگ که مخصوص خارج منزل بوده و این معنا با روایاتی که در آن‏ها لفظ جلباب ذکر شده سازگار است، مانند روایت عبداللَّه حلبی که مضمونش این است که در مورد زنان سالخورده جایز است خمار و جلباب را کنار بگذارند و نگاه به موی آن‏ها مانعی ندارد. از این جمله فهمیده می شود که جلباب و سیله پوشانیدن موی سر بوده است.


پی نوشت‏ها:


1. تفسیر نمونه، ج 14، ص 438.


2. مفردات راغب، ص 93، چ دارالکتب العلمیه، قم.


3. قاموس المحیط، فیروزآبادی، چ بیروت،، ج 1، ص 173.


4. مجمع البیان، طبرسی، ج 8، ص 181.